اخبار بسکتبال ایران

رضا اسماعیلیخانه بسکتبال ایراناخبار – خانه بسکتبال ایران


Warning: Undefined variable $author_details in /home/gitkdukq/public_html/wp-content/plugins/wp-user-profile-avatar/templates/wp-author-box-social-info.php on line 87

سایت خانه بسکتبال ایران؛

رضا اسماعیلی بازیکن تیم ملی و مربی بسکتبال، متولد ۱۳۲۵.
وی ملی‌پوش اواخر سال‌های ۴۰ و بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران بود. (عکس تیم دخانیات در زمان مربیگری اسماعیلی در این تیم.
اسماعیلی نفر اول ایستاده از راست تیم دخانیات بعد از انقلاب).

اسماعیلی سرپرستی تیم ملی بسکتبال در جام ملت‌های غرب آسیا در سال ۱۹۹۷ را بر عهده داشت.

مرحوم اسماعیلی در ۲۱ اسفند ۱۳۸۳ در سن ۵۸ سالگی به علت ابتلا به بیماری سرطان درحالی در بیمارستان جم تهران از دنیا رفت که این بیماری جانکاه، حدود ۶ ماه گریبانگیرش بود.

وی در باشگاههای دخانیات و دانشگاه تهران سالیان متوالی در بسکتبال خوش درخشیده بود و همواره در سال‌های پس از بازی به عنوان یک مربی و کارشناس زبده در فدراسیون‌ بسکتبال در ادوار  مختلف به فعالیت مشغول بود.
اسماعیلی بازیکن تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک به میدان رفت.

اسماعیلی فارغ‌التحصیل دانشسرای عالی تهران بود که در چند مقطع مختلف هدایت تیم ملی بسکتبال ایران را برعهده داشت. مرحوم اسماعیلی یکی از مربیان بین المللی با مدرک مربیگری از فدراسیون جهانی بسکتبال بود که عمر خویش را در راه پرورش جوانان سپری کرد. این مربی محجوب در سالهای قبل در وزارت کارو امور اجتماعی هیات بسکتبال را راه اندازی کرد و مسابقات تیم‌های کارگری را در این رشته بنیان نهاد. در دوران آخر عمر، مرحوم اسماعیلی ریاست کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال را عهده دار بود و در برگزاری مسابقات بسکتبال قهرمانی امیدهای آسیا در تهران در سال ۲۰۰۴ زحمات فراوانی را متحمل شد و همواره به عنوان یکی از زحمتکشان بسکتبال، پیشقدم بود.

او یکی از بهترین‌های بسکتبال ایران در زمان خودش بود که از  اصفهان به تهران آمد و سال‌ها علاوه بر تیم ملی، در باشگاه دخانیات بازی کرد. در سال ۱۳۵۱ امتیازآورترین بازیکن باشگاههای تهران با کسب ۱۲۳ امتیاز در مجموع بازی‌ها شد.

زنده‌یاد رضا اسماعیلی با دخانیات سابقۀ قهرمانی در باشگاههای تهران داشت. زمانی که بسکتبال تهران با پاس و هما می‌درخشید، دخانیات هم به صف مدعیان پیوست و نامش در بسکتبال پرآوازه شد.

مرحوم اسماعیلی با بدن عالی و حرکات تکنیکی، هوش بالایی هم داشت و جزو پرثمرترین بازیکنان دوران خود بود. وی در کنار زنده‌نام محمود عدل، داود حداد، جلال شهمیرزادی، عباس حیدری، حمید شهمیرزادی، سیاوش ثاقب، هرمز نوذرتاش، محسن خلخالی، حسن‌نیا، سرداری، دهداری، فتوت، قاسم تبریزی و … در دوره‌های متمادی با دخانیات درخشید.

پس از دوران بازی، اسماعیلی به همراه جلال شهمیرزادی، مربی تیم دختران ایران شد. وی مربی تیم جوانان در مسابقه‌های جوانان دختر آسیا در کویت بود.

گرفتن جام قهرمانی از دستان تیمسار حجت رئیس سازمان تربیت بدنی.

مربی تیم ایرانا در قهرمانی‌های این تیم در بسکتبال زنان باشگاههای تهران و ایران.

سرمربیگری تیم ملی بسکتبال مردان در بازی‌های جام ملت‌های ۱۹۸۵ آسیا در کارنامۀ اوست با سال‌ها مربیگری در باشگاهها، تیم‌های ملی و سرپرستی تیم ملی بسکتبال، مسیٔولیت کمیتۀ مربیان و … که تا آخرین روزهای عمرش برعهده داشت.

عکس مربوط به مسابقات قهرمانی ۱۹۷۳ آسیا در  فیلیپین است.
ایستاده از راست: زنده‌یاد افوضی، زنده‌یاد جعفر قره‌خانی، جمشید قاسمی، کامبیز قایٔمیان، مظفر بنی‌هاشمی و ایرج لارودی.
نشسته از راست: مجید غمگسارنیا، شیرالیو (مربی رومانیایی تیم ملی بسکتبال)، زنده‌یاد رضا اسماعیلی و امیرهوشنگ سبکتکین.

نوشته رضا اسماعیلی * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا