اخبار بسکتبال ایران

صمد نیکخواه‌ بهرامیخانه بسکتبال ایراناخبار – خانه بسکتبال ایران


Warning: Undefined variable $author_details in /home/gitkdukq/public_html/wp-content/plugins/wp-user-profile-avatar/templates/wp-author-box-social-info.php on line 87

سایت خانه بسکتبال ایران؛

صمد نیکخواه‌ بهرامی

پرچمدار ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو یکی از برترین‌های تیم ملی بسکتبال در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود.

صمد نیکخواه‌ بهرامی (متولد ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲) با درخششی خیره‌ کننده در المپیک و در ۲۵ سالگی به مرزهای بسکتبال جهانی رسید. او بلافاصله مورد توجه لیگ‌های خارجی از جمله لیگ فرانسه قرار گرفت.

افتخار حضور در المپیک و پس از آن غروری که حضور دو بازیکن در لیگ‌های آمریکا و فرانسه ایجاد کرده بود، مرزهای ناشناخته‌ای را به سوی بسکتبال ایران گشود.

صمد نیکخواه‌بهرامی در فرانسه ابتدا در تمرینات تیم شوله که در آن زمان درجایگاه سوم این لیگ قرار داشت، شرکت کرد. او سپس به باشگاه پایٔواورتز پیوست که موقعیت پایین‌تری به نسبت شوله داشت. صمد در بازگشت به ایران برای تیم بسکتبال مهرام در لیگ برتر و باشگاه‌های غرب آسیا بازی کرد.

همکاری صمد و شوله تنها ۴۰ روز دوام آورد. او ۱۶ مهر ۱۳۸۷ این باشگاه فرانسوی را ترک کرد. بر خلاف حضور حدادی در ان بی ای، پیوستن صمد به یک لیگ اروپایی سر و صدای کمتری داشت.

صمد راضی بود اما با سپری شدن حدود پنج هفته نظر دو طرف تغییر کرد.
«هرچه از مدت زمان حضورم در شوله گذشت بیشتر احساس کردم با خواسته‌هایم مطابقت ندارد. مربی از من می‌خواست در پست غیرتخصصی‌ام بازی کنم. همین مساله معادلات ذهنی‌ام را به هم ریخت، ضمن اینکه کاغذبازی های اداری و باشگاهی هم حسابی اذیتم کرد که برایش راه حلی پیدا نبود. من اهداف زیادی در سر داشتم و به همین دلیل از ایران آمدم تا به رشد و پیشرفت بسکتبالم کمک کنم».

صمد بلافاصله به ایران نیامد. او یک هفته دیگر فکر کرد و سرانجام به تیم پایٔواورتز پیوست.

ملی‌پوش بسکتبال، لیگ ۸۶ ایران را با قهرمانی در تیم مهرام به پایان رساند. چند ماه بعد مقام نخست جام ملت‌های آسیا را به دست آورد و در المپیک بیست و نهم، (۲۰۰۸ پکن)، همراه با تیم ملی بالاتر از آنگولا و در رده یازدهم رقابت‌های بسکتبال ایستاد.

عکس لیگ فرانسه

بازی‌های صمد نیکخواه بهرامی برای پایٔواورتز در لیگ فرانسه شروع شد. با چند شکست. پیش بینی‌ها همین بود. تیم در مکان شانزدهم قرار داشت. زمان بازی صمد در تیم فرانسوی خوب بود. بین ۱۷ تا ۲۴ دقیقه در هر مسابقه.

صمد در همان روزها در مورد تمرین و بازی حرفه‌ای خود در فرانسه گفته بود:
«تمرینات تیم پایٔو آنقدر سخت و وقت گیر است که نمی‌توانم به هیچ کار دیگری جز این برسم. ما در طول روز باید فقط تمرین کنیم و با برنامه ریزی و شرکت در کلاس‌های آنالیز به فکر انجام هر چه بهتر مسابقات‌مان باشیم».

پایٔو علاوه بر صمد نیکخواه بهرامی، چهار بازیکن خارجی دیگر از آمریکا و پرتغال به خدمت گرفته بود.

کاپیتان تیم ملی بسکتبال در المپیک در آخرین دیدار تیم پایٔواورتز ۲۳ دقیقه بازی کرد و موفق به کسب پنج امتیاز شد، اما آنها در برابر تیم سوم لیگ و نماینده فرانسه در #یورولیگ شکست خوردند.

چند روز بعد از این بازی در اسفند ۱۳۸۷، صمد به ایران بازگشت تا در ادامه فصل لیگ برتر ایران پیراهن باشگاه مهرام را تحت هدایت مصطفی هاشمی برتن کند. مسابقات غرب آسیا نیز از روز ۲۲ اسفند در امان، پایتخت اردن آغاز می‌شد که صمد بعد از یک فصل پرفراز و نشیب خود را در آخرین روزهای سال برای این بازی‌ها آماده می‌کرد. سالی که صمد با تیم ملی بسکتبال در بیش از ۲۵ بازی تدارکاتی در کشورهای مختلف از جمله در لیگ تابستانی آمریکا در سالت لیک سیتی یوتا برای بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن آماده شد. مسافرت‌های او بسوی المپیک در ماههای آغازین سال ۱۳۸۷ آغاز شد و تا المپیک و پس از آن بازی در لیگ فرانسه ادامه یافت.

در آغاز سال ۱۳۸۷، اردوهای تیم ملی بسکتبال زیر نظر رایکو ترومن آغاز شد. سال ۱۳۸۶، رایکو طی ۴ ماه با استفاده از پتانسیل بسکتبال ایران به همراه تیم ملی در سکوی نخست رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا ایستاد و سهمیه المپیک گرفت. یک سال اقامت در ایران، برگزاری کلاس‌های مربیگری در سطح استان‌ها و رصد کردن لیگ برتر بسکتبال منجر به دعوت از ۲۹ بازیکن در راه المپیک شد.

تیم ملی بسکتبال با نسل طلایی که صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان آن است از استرالیا، نیوزیلند، ایتالیا و حتی ایالات متحده دعوتنامه دارد. اروپایی‌ها را هم باید به این جمع اضافه کرد. کرواسی و اسلوونی. همینطور چین، میزبان المپیک.

اردوی تیم المپیکی از ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ آغاز شد.
صمد در جمع ۲۹ بازیکن دعوت شده قرار گرفت.

برای یادآوری؛
مهدی کامرانی، جواد داوری، علی باهران، آرن داوودی، کاوان قطبی، حامد آفاق، ایمان زندی، محمدرضا اکبری، اوشین ساهاکیان، صمد نیکخواه بهرامی، مهراد آتشی، هومن رضایی، حامد حدادی، مسعود ایرانی، علی دورقی، سعید داورپناه، موسی نبی‌پور، فرید زرقی، جابر روزبهانی، پویا تاجیک، اصغر کاردوست، امیر امینی، توماج کریمیان، حامد سهراب‌نژاد، بابک پاک‌نژاد، علی جمشیدی و مجتبی بردبار.

مسافرت‌های صمد نیکخواه بهرامی با تیم ملی بسکتبال از ۵ تیر ۱۳۸۷ با سفر به ترکیه آغاز و سپس با بازی در کرواسی و اسلوونی دنبال شد. او بهترین بازیکن تیم ملی در پوزیشن ۳ بود.

بعد از سفر به اروپا و پایان تورنمنت چهارجانبه اسلوونی که با حضور این کشور به همراه ایران، پورتوریکو و نیوزلند برگزار شد، تیم ملی به آمریکا رفت.

در آمریکا، صمد مانند سایر دیدارهای تیم ملی، از بهترین‌ها و آماده‌ترین بازیکنان ایران بود. او در آخرین بازی در سالت لیک سیتی مقابل یوتا، ۲۳ امتیاز گرفت.

یادی از آیدین

در آمریکا از مرحوم آیدین نیکخواه‌بهرامی، برادر صمد که بعد از کسب سهمیه المپیک در حادثه رانندگی جان باخت، در بین دو نیمه بازی تیم ملی با یوتا تجلیل شد.
باشگاه یوتا پیراهن شماره ۸ این باشگاه را به یاد آیدین تقدیم خانواده‌اش کرد (عکس) و صمد به عنوان فنی‌ترین بازیکن تورنمنت تابستانی NBA هم گفت که این پیراهن برای همیشه در اتاقش نصب می‌شود.

یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷

نخستین بازی تیم ملی بسکتبال در المپیک ۲۰۰۸ پکن مقابل روسیه برگزار شد.
صمد نیکخواه بهرامی با ۱۶ امتیاز بهترین امتیازآور ایران شد. زمانی که قهرمان اروپا هولدن و کریلنکو را در اوج آمادگی داشت.

سه شنبه ۲۲ مرداد

در بازی با لیتوانی و بازیکنانی نظیر کلی‌زا؛ صمد طی ۲۳ دقیقه ۵ فوله شد و از زمین بیرون رفت. او در این بازی سخت، مؤفق به کسب ۹ امتیاز شد. ۲ از ۵ سه امتیازی و ۳ از ۴ پرتاب آزاد.

پنجشنبه ۲۴ مرداد

دوام آوردن زیر فشار دفاع تمام زمین استرالیا برای تیم ایران که تصوری از بسکتبال جهانی نداشت سخت بود. گاهی توپ از نیمه رد نمی‌شد! صمد طی ۳۹ دقیقه ۲۳ امتیاز گرفت. ۴ از ۷ سه امتیازی و ۵۰ درصد شوت‌های دو امتیازی.

شنبه ۲۶ مرداد

زمان رویارویی با جینوبلی و اسکولا فرا رسید. ایران و آرژانتین. بسکت در سطح جهانی. یک بازی خوب از تیم ملی در چهارمین مسابقه المپیک. صمد با ۱۳ امتیاز بازی را پشت سر گذاشت.

دوشنبه ۲۸ مرداد

یک بار دیگر درخشش صمد این بار مقابل کرواسی. هر چند در پرتاب‌های سه امتیازی کم فروغ یا ۵ از ۹ پرتاب آزاد، تقریباً مؤفق، اما با به ثمر رساندن ۱۰ از ۱۵ دو امتیازی و ۲۵ امتیاز درخشید. آن هم در روزی که حمله تیم ایران در مجموع با ۵۷ امتیاز نامؤفق بود.

به این ترتیب نخستین تجربه صمد نیکخواه بهرامی به همراه تیم ملی بسکتبال در المپیک به پایان رسید. المپیکی که بعد از برنز بازی‌های آسیایی و طلای جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا، شروعی تازه در میدان جهانی بسکتبال بود و مرزهای ناشناخته‌ای که به روی بسکتبال ایران باز شد. مثل حضور حدادی در ان بی ای یا صمد در شوله و پایٔواورتز فرانسه و …

صمد دو دوره جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ را در کارنامه‌اش دارد.
همچنین بازی‌های آسیایی که برنز ۲۰۰۶، و دو نقره ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را بر گردن انداخت. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ پرچمدار کاروان ورزش ایران شد اما به دلیل مصدومیت با تیم ملی بسکتبال به میدان نرفت.
طلای ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ جام ملت‌های بسکتبال آسیا از دیگر افتخارت اوست همینطور کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو و حضور در این رقابت‌ها که دومین تجربه صمد در تاریخ المپیک است.

وی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو که به دلیل کرونا در سال ۲۰۲۱ برگزار شد، مقابل جمهوری چک، آمریکا و فرانسه بازی کرد.
صمد همچنین سابقه بازی در باشگاههای چین را در کارنامه‌اش دارد و در تمرینات تابستانی برخی تیم‌های ایالات متحده حضور داشت.

نوشته صمد نیکخواه‌ بهرامی * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا