تحلیل بسکتبال

بودن یا نبودن کادر فنی، مسئله اینست…

اول مرغ بوده یا تخم مرغ؟

در تمام کشورها و در اکثر رشته های ورزشی، بالاخص فدراسیون‌ها، رسم و اصل و اصول انتخاب بازیکنان به اینصورت است که ابتدا سرمربی تیم ملی توسط کمیته فنی که از قبل تعیین و معرفی شده‌اند، مشخص و معارفه میشود. سپس طبق توافق انجام شده برای انتخاب کمک مربی به ایشان می‌گویند کمک‌های خود را انتخاب کند و شاید یک مربی نیز توسط فدراسیون مشخص شود. پس از آن به سرمربی که در رأس کادر فنی می‌باشد اختیار می‌دهند تا بازیهای لیگ، فیلم بازیکنان، برگه‌های آمار، جراید و مطبوعات و رسانه‌ها و نظر سایر کادر فنی و دیگر مربیان را جویا شود و بازیکنان مدنظر خود را به اردو دعوت نماید.
این یک اصل است که ابتدا کادر فنی باشد و به نظر و خواسته ایشان بازیکنان جذب یا دعوت شوند. اما شاهد هستیم لیست نفرات کادر فنی و بازیکنان مدعو تیم ملی بانوان بصورت همزمان اعلام شده است.


ندا عسگرنیا که قبلا سرمربی تیم ملی زیر هجده سال را بعهده داشت بعنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شد. فریده هادوی هم مدیر تیم ملی شد.
سوالی که پیش می‌آید اینست، عسگرنیا چگونه طی چند دقیقه یا چند ساعت لیست نفرات مدعو را تهیه کرده؟ ایشان که بعنوان سرمربی زیر ۱۸ سال چندین ماه تمام تمرکز خود را روی این تیم گذاشته، چگونه میتواند لیگ را به‌دقت دنبال کرده و شناختش نسبت به بازیکنان و لیگ کامل و برگه آمار تمام بازی‌ها و بازیکنان را مطالعه کرده باشد؟

اگر هم فدراسیون این لیست را تهیه کرده، طبق چه فرمتی و طبق نظرات چه کسانی و بر چه اساسی؟
به هیچ عنوان نمی‌خواهیم درباره توانایی فنی ندا عسگرنیا بحث کنیم که این موضوع نظرات مفصل متخصصین بانوان را طلب می‌کند و بحث جداگانه‌ای است. نمی‌خواهیم درباره حضور فریده هادوی صحبت کنیم که این موضوع نیز موافقین و مخالفین خاص خود را دارد. حضور یکباره‌ی مژگان خدادادی بعنوان آنالیزور از دیگر عجایب این لیست و اعلام است. بحث فنی خدادادی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما حضور وی بعنوان آنالیزور (شما بخوانید اسکات) شبهه‌ناک است.


در پایان بایستی گفت که هیچ لیستی در سراسر دنیا بدون نقد نیست، اما پیشنهاد میگردد فدراسیون برای عادی نشان دادن شرایط از این به بعد چند روز زودتر لیست کادر فنی را اعلام کند و بعد از آن لیست بازیکنان را اعلام نماید.
در پایان ذکر یک نکته از بزرگان و پیشکسوتان عزیز جامعه داوری (داورها) خالی از لطف نیست که همیشه می‌گویند داور اگر یک سوت اشتباه به ضرر یک تیم زد، نباید برای جبران آن بکوشد و یک سوت به نفع آنها بزند زیرا که در آن صورت دو اشتباه کرده است. فتامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا