تحلیل بسکتبال

کاپ آسیا؛ بالاخره قزاقستان تسلیم شد

انتقام سخت

سجاد فرخی: تیم ملی کشورمان در دومین دیدار خود در کاپ آسیا در مسابقه‌ای حیثیتی مقابل گربه سیاه ماه‌های اخیر خود به میدان رفت. تیم ملی ایران که در دو بازی قبلی برابر قزاقستان دبل شده بود، اینبار به سختی از سد این تیم عبور کرد تا انتقام دو بازی اخیر گرفته شود. کوارتر اول شاهد بازی نزدیکی از هر دو تیم بودیم. تیم ایران در ده دقیقه نخست با شوت‌های ۳امتیازی بهنام یخچالی، و امتیازهای سجاد مشایخی و محمد جمشیدی بازی برتری از خود نشان داد و از سمت دیگر شوت‌های بازیکنان قزاق راهی به سبد ایران پیدا نکردند تا ایران کوارتر اول را با برتری به اتمام برساند.
به صلاحدید کادر فنی ایران، در کوارتر دوم ارسلان کاظمی و بهنام یخچالی تعویض شدند و پس از آن حامد حدادی هم به استراحت پرداخت تا بار دیگر مشخص شود بدون حامد چه شرایط سختی خواهیم داشت. در انتهای کوارتر دوم و در حالیکه قزاقستان اختلاف بازی را کم کرد، تیم ملی کشورمان تقاضای تایم اوت کرد تا هم شاهد تغییراتی در بازی حمله ‌ی تیم باشیم و هم حامد حدادی به زمین برگردد که متاسفانه هر دو تصمیم گرفته شده در این تایم ناموفق بود، حامد حدادی که در بدو ورود دچار مصدومیت شد و از سوی دیگر تغییرات تاکتیکی انجام شده نیز جواب نداد و شاید اگر قزاقستان خوش شانس بود میتوانست از تایم‌اوت ایران استفاده نماید و که بقول گزارشگر بازی خوش شانس بودیم که قزاقستان از زمان استراحت ایران استفاده نکرد تا اختلاف امتیازات کمتر شود.
نکات مشهود نیمه اول، جنگندگی همیشگی قزاق‌ها بود که طی دو بازی اخیر نیز با دوندگی بی امان موفق شده بودند تیم ملی کشورمان را شکست دهند. مربی جوان قزاقستان با استفاده از نیمکت خود اجازه نداد نیمه اول کار برای تیم ایران تمام شود (امتیازات کسب شده‌ی نیمکت قزاقستان حدود سه برابر نیمکت ایران بود). ریباند حمله ی دو برابری قزاقستان و استفاده بهتر از توپ‌های لو رفته تیم ایران نشان از این دارد که قزاقستان تیم قابل احترامی‌ست که اجازه نخواهد داد به آسانی از کنار اسم آن عبور کنیم.
تیم ایران نیمه دوم را با بازیکنان استارتر خود و با یک دفاع منسجم و هجومی آغاز کرد و موفق شد اختلاف را به بیش از بیست برساند تا فرصت بازی به بازیکنان نیمکت برسد.
در آغاز یک چهارم پایانی تیم ایران فرصت را به جوان‌ترها داد. از سوی دیگر تیم قزاقستان از شوک کوارتر چهارم خارج شد و در ده دقیقه پایانی با دفاع جنگنده خود در دو دقیقه ابتدایی پنج بر یک پیش افتاد تا سعید ارمغانی درخواست تایم اوت نماید. اینبار پس از زمان استراحت، تیم ایران با همان نفرات نیمکت به بازی برگشت و موفق شد با پرتاب راه دور سجاد پذیرفته از کرنر و توپ ربایی بعدی همین بازیکن با پنج امتیاز بازی را پس بگیرد.
ناگفته نماند حضور سجاد مشایخی در نظم و انسجام تیمی ایران در این کوارتر نقش بسزایی داشت.

پس از دو شکست رفت و برگشت مقابل قزاقستان، پیروزی با اختلاف بالا، باعث میشود نگاه دقیق‌تری به بازی کنیم؛
۱- ترکیب پنج نفره شروع کننده تیم ملی نسبت به بازی قبل تغییری نداشت. حضور سجاد مشایخی بعنوان پوینت گارد باعث شده بهنام یخچالی در نقش شوتینگ گارد طی دو بازی اخیر در کاپ آسیا بدرخشد و با پرتاب های سه امتیازی نقش بسزایی در پیروزی‌های کسب شده داشته باشد. محمد جمشیدی در نقش پست سه، در این بازی های وظایف تدافعی خود را بخوبی انجام داده و در این بازی موتور امتیازآوری آن با شوت های مید‌رنج و نفوذهای همیشگی که از وی سراغ داریم روشن شد. در پست چهار ارسلان کاظمی همانند یک جوان بیست ساله پرانگیزه و جنگنده است و در دفاع و ریباندهای حمله و دفاع نقش انکار ناپذیری دارد تا ثابت کند به ناحق در برهه‌ای خاص به تیم ملی دعوت نمیشد. اما پست پنج تمام نشدنی و ستار‌ی تیم ما، همان همیشگی و تمام…

۲- گویا نظرات کادر فنی با پیشنهادی که درباره‌ی بازی قبلی دادیم همسو بود و در این بازی حامد حدادی نزدیکتر به حلقه بازی کرد تا با حدود تنها ۲۰ دقیقه بازی، دابل دابل کند و همین موضوع نشان می‌دهد تحلیلی که برای بازی قبلی انجام شد درست بوده است. حامد با نزدیکتر شدن به حلقه هم ریباند حمله‌ی خوبی ثبت کرد و آمار ریباند خود را افزایش داد و هم در زمان کوتاه‌تری موفق به کسب امتیازات دو رقمی شد.
۳- اختلاف نیمکت و بازیکنان استارتر در این بازی نیز در کوارتر دوم و سوم بخوبی مشخص بود. جایی که سعید ارمغانی در کوارتر سوم مجبور شد از پنج نفر آغازین خود استفاده کند تا اختلاف را بالاتر از بیست ببرد.

۴- هماهنگی تیمی بهتر، تطبیق پیدا کردن با آب و هوای شرجی و سنگین اندونزی، نشاط تیمی بیشتر و انگیزه و تحرک و انرژی بیشتر از دیگر نکات قابل توجه این بازی بود.
۵- هرچند بازیکنان پست تیم ملی نهایت تلاش خود را برای حمایت از حامد حدادی انجام میدهند، ولی هنوز جایگزین مطمئنی برای وی پیدا نشده و شاید بایستی در خارج از مرزها بدنبال جانشین حامد باشیم، کسی مثل آرون گرامی‌پور.

۶- در پایان در این بازی شرایط تعویض ها نظام‌مندتر و هماهنگ‌تر دیده شد که شاید نشان از هماهنگی بیشتر کادر فنی با یکدیگر دارد.
آرزوی موفقیت می‌کنیم برای تیم ملی عزیز کشورمان در ادامه مسابقات کاپ آسیایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا