تحلیل بسکتبال

کاپ آسیا؛ سامورایی‌ها مقابل ایران زانو زدند

سرگروهی با طعم سوشی

سجاد فرخی: تیم ملی بسکتبال کشورمان در روز سوم مسابقات کاپ آسیا در دیدار تعیین صدرنشین به مصاف ژاپنی رفت که در رنکینگ جهانی فیبا تیم هفتم آسیا محسوب میشود.
پنج نفر آغازین ایران نسبت به دو بازی قبل این مسابقات تغییری نکرد. بهنام یخچالی سبد نخست ایران را با یک پرتاب سه امتیازی کسب نمود و از آن سو ژاپنی‌ها سریع جواب دادند.
تیم ملی ایران با دفاع منطقی و بازی حمله‌ی مبتنی بر چرخش توپ، از ابتدای بازی اجازه‌ی خودنمایی به سامورایی‌ها نداد. در ادامه دو پرتاب از کوتاه‌ترین بازیکن زمین، یوکا توکاشی ۱۶۷ سانتیمتری، باعث شد ژاپنی‌ها کوارتر اول امیدوار باقی بمانند.
در کوارتر دوم ایران برتری خود را ادامه داد و در پایان این کوارتر موفق شد اختلاف ۳ امتیازی ده دقیقه اول را با برتری ۱۴ امتیازی ارتقا دهد و با خیالی آسوده‌تر نیمه‌ی اول را به پایان برساند.
با شروع کوارتر سوم و آغاز نیمه مربیان، تیم ایران با دفاع هجومی و پرهیز از بازی احساسی در حمله، اختلاف را بیشتر کرد تا این کوارتر نیز بازی با نتیجه ۶۸ – ۴۶ به سود ایران پایان یابد.
اختلاف ۲۲ امتیازی کافی بود تا جوانترها امکان بازی بیشتری در ده دقیقه پایانی پیدا کنند. ژاپنی‌ها که سه کوارتر قبلی را با شکست پشت سر گذاشته بودند، با برد ده امتیازی در این زمان نتوانستند اختلاف موجود را جبران نمایند و تنها از سنگینی شکست خود کاستند.
در این دیدار که منجر به سرگروهی ایران و بدست آمدن راه آسانتر برای کسب سکو شد، نکات فنی ریز و درشتی به چشم آمد که البته خوشبختانه بیشتر آنها مثبت بودند.
۱- حمله های منطقی مبتنی بر گردش توپ و پرهیز از عجله در رساندن توپ به حلقه. تیم کشورمان در این بازی در حمله، بهتر و منسجم‌تر نشان داد. از زمان مالکیت بخوبی بهره برد و با توپ‌های لو رفته کمتر از رقیب، نشان داد در حمله به هماهنگی خوبی رسیده است. (۱۰ ترن‌اوور در مقابل ۱۴ ترن‌اوور ژاپن برتری تیم ایران را نشان می‌دهد)
۲- دفاع هجومی و پرفشار، مانع از خودنمایی ژاپنی شد. تیم ژاپن که با ثبت ۲۷ پرتاب سه امتیازی در مقابل سوریه رکورد شکست، در این دیدار و با دفاع پرفشار ملی‌پوشان، هرگز موفق نشد شوت راحتی بسمت حلقه ایران پرتاب کند. همچین با آمار دو برابری بلاک‌شات تیم کشورمان و توپ ربایی دو برابر نسبت به ژاپن، میتوان بخوبی برتری دفاعی کشورمان را احساس کرد.
۳- تیم ایران در ریباند نیز روز بسیار موفقی پشت سر گذاشت و با ۴۴ ریباند در مقابل ۳۱ ریباند ژاپنی‌ها نشان داد در زیر حلقه و موقعیت منطقه رنگی برای هر تیمی دردسرساز است.
۴- از دیگر نکات مثبت بازی میتوان به ارتقای آمار پرتاب آزاد ایران اشاره کرد. امروز با ۹۱ درصد پرتاب آزاد موفق، جواب دندان‌شکنی به فول‌های تیم آفتاب تابان داده شد. تیم ملی کشورمان که همیشه در پرتاب آزاد پنالتی مشکل داشت، امروز در این زمینه موفق ظاهر شد و پیشرفت خوبی از خود نشان داد.
۵- کادر فنی تیم ملی ایران در این بازی از انجام تعویض‌های گروهی اجتناب کرد که البته با توجه به حساسیت و اهمیت بازی همین انتظار هم می‌رفت. تعویض‌ها به نسبت بازیهای قبلی بهتر انجام شد و بازیکنان جایگزین در اکثر مواقع بخوبی نقش خود را ایفا کردند.
۶- نکته قابل تامل در تعویض‌های تیم ملی کشورمان، در پایان کوارتر اول رخ داد. جایی که حامد حدادی که برای استراحت در دقایق پایانی به بیرون رفته بود، حدود یک دقیقه به پایان بازی مجددا به جای نوید رضایی‌فر به زمین برگشت تا ایران با ۳ بازیکن بزرگ (بیگ‌من) به یک بی‌تعادلی بین پیرامون-زیرحلقه برسد و سرعت کشورمان کاهش پیدا کند و با پرتاب امتیازی ژاپنی‌ها اختلاف کمتر شود. در ۸ ثانیه‌ی پایان کوارتر اول ارسلان بجای حامد به زمین فرستاده شد که با خنده‌ی این بازیکن همراه شد. و اما تعویض تعجب‌برانگیز بعدی حضور مجدد حامد حدادی در ۲ ثانیه پایانی همین کوارتر بود. جایی که ژاپن با خطای حسن‌زاده دو پرتاب بدست آورد و مجددا کاپیتان حدادی به زمین برگشت تا ظاهرا برای ریباند دفاعی کمک کند که در کمال تعجب حامد اصلا دور باکس هم نایستاد و در حمله‌ی دو ثانیه‌ای ایران نیز نقشی نداشت تا عملا با حضور دو ثانیه‌ای خود علامت سوال یا تعجب بزرگی ایجاد نماید.
۷- کادر فنی در این مسابقه هماهنگ‌تر از قبل ارزیابی شدند. این نکته را میتوان از اکثر تعویض‌ها و تایم‌اوت‌ها متوجه شد. به گواه تصاویر تلویزیونی، دیگر مربیان تیم ملی در زمان‌های استراحت، بیشتر با بازیکنان به صحبت می‌پرداختند و این نکته مثبت نیز بیانگر هماهنگی بیشتر کادر و فعال شدن نقش دیگر اعضای نیمکت تیم ملی است. اما در این بین تایم‌اوت سعید ارمغانی در دقیقه پنج کوارتر دوم، در حالیکه مربی ژاپن زمان استراحت نداشت و تیمش در چندین و چند حمله پیاپی موفق به کسب امتیاز نشده بود و روند هجومی و دفاعی ایران بسیار خوب بود، موقعیت مناسبی برای حریف پیش آورد. در چنین موقعیتی میتوان بجای درخواست زمان استراحت و ایجاد توقف در روند خوب تیمی و امکان ریکاوری تیم حریف، با تعویض و یا صحبت در زمان‌های مرده‌ی بازی، عملکرد بهتری نشان داد.
۸- حامد حدادی با ثبت دابل دابل، ۲۱ امتیاز و ۱۱ ریباند، و تأثیرگذاری ۳۱ بهترین بازیکن زمین لقب گرفت.
در پایان آرزوی میکنیم تیم ملی کشورمان با حفظ روند پیشرفت و پیروزی در ادامه مسابقات کاپ آسیا باعث سرافرازی جامعه بسکتبال و خوشحالی عموم مردم کشور عزیزمان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا