بسکتبالتحلیل بسکتبال

تمرکز زدایی، لازمه‌ی توسعه ورزش

«تمرکز زدایی» یا «تمرکز زایی» یک «دال» با یک دنیا حرف

سجاد فرخی: یکی از معانی مدیریت مدرن، تمرکززدایی می‌باشد. به آن معنا که تصمیم‌گیری‌ها، امکانات، اختیارات و… از راس و مرکز قدرت سازمان تفویض و در بخش‌ها و نواحی مرتبط توزیع شود. اهمیت دادن به این ویژگی در ساختار ورزش کشور می‌تواند باعث ایجاد توسعه‌، توزیع متوازن زیرساخت‌های مناسب و بسترسازی مناسب برای انگیزش و گزینش منابع مالی و انسانی متنوع باشد که متأسفانه اگر در سطح کلان مدیریت ورزش به خوبی بنگریم، به نتایج مقبولی دست نخواهیم یافت.
یک مثال کوچک در این زمینه می‌تواند برگزاری مسابقات بین‌المللی باشد. کلیه‌ی مسابقات تیم‌های ملی فوتبال، والیبال، بسکتبال و… در کدام شهر و در چه استادیومی برگزار می‌شود؟ یقینا بدون تأمل و فکر کردن، پاسخ مشخص است. اما چرا؟ اینهمه تمرکز در پایتخت و در مجموعه ورزشی آزادی یا یکی دو ورزشگاه دیگر برای چیست؟ آیا اصفهان، تبریز، شیراز، گرگان و دیگر شهرها ورزشگاه استاندارد ندارند؟ اگر اینگونه است چرا طی این سالها ورزشگاهی با استانداردهای فدراسیون‌های بین‌المللی ساخته و تجهیز نشده‌اند؟ اگر شهرهای دیگر از نظر تماشاگر پتانسیل لازم ندارند، چرا در مسابقات مختلف لیگ شاهد حضور پرشور تماشاگران هستیم؟ از سوی دیگر شورای تامین و دیگر ارکان دست‌اندرکار برگزاری مسابقات در تمام شهرها از ارتقا و برندینگ شهرشان حمایت می‌کنند و این موضوع می‌تواند با ترغیب و جذب اسپانسرهای مختلف باعث توسعه ورزش شود و گردشگری و متعاقباً اقتصاد یک شهر را نیز دستخوش تغییر نماید.
اخیرا زمزمه‌هایی شنیده شده که مسابقات تیم‌های بسکتبال شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان در لیگ باشگاه‌های غرب آسیا، بجای اینکه در شهرهای گرگان و اصفهان برگزار شوند، به میزبانی تالار بسکتبال ورزشگاه آزادی و در تهران انجام خواهد شد و این یعنی دو باشگاه پر طرفدار در شهرشان، مجبور خواهند بود بدون حضور تماشاگران پا به میدان مسابقه بگذارند و بجای حمایت چند هزار نفره از تیم خود، نهایتا بتوانند با تحمیل هزینه‌های اضافی چند صد تماشاگر به تهران ببرند.


جواد داوری، رییس فدراسیون بسکتبال، با شروع سفرهای استانی نشان داده برای توسعه بسکتبال استانها اهمیت قائل است. باشگاه‌های ذوب آهن و شهرداری گرگان نیز با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای لیگ و با برگزاری منظم مسابقات خود با حضور هزاران تماشاگر، ثابت کرده‌اند می‌توانند میزبان چنین آوردگاه مهمی باشند. همانگونه که ذوب‌آهن در سالیان گذشته با ارایه‌ی مدارک و مستندات معتبر موفق به اخذ مجوز برگزاری مسابقات آسیایی در اصفهان شده‌ است، یقینا امسال نیز با حفظ و ارتقای زیرساخت‌های مورد نظر می‌توانند این مجوز را دریافت نمایند. شهرداری گرگان نیز که از حمایت شهرداری این شهر و هزاران تماشاگر عاشق بهره میبرد، میتواند با الگوبرداری از ذوب‌آهن و با حمایت فدراسیون، به استانداردهای مورد نظر نزدیک و این مجوز را اخذ نماید. تنها یک «اراده» میماند که امیدواریم مسئولین ذیربط این اراده را از خود نشان دهند تا این دو تیم در شهرهای خودشان و در حضور تماشاگران خودی به مصاف رقیبان بروند.


برگزاری مسابقات باشگاهی غرب آسیا در گرگان و اصفهان علاوه بر بهره‌مندی از تماشاگران بومی، باعث صرفه‌جویی اقتصادی در سفر و اسکان بازیکنان و تماشاگران خواهد شد که این موضوع اسپانسرهای دو تیم را بیش از پیش به حمایت از تیم شهرشان ترغیب می‌نماید. همچین میزبانی اصفهان و گرگان باعث ایجاد انگیزه در نسل جوان می‌شود، صنعت گردشگری و ظرفیت بین‌المللی در این دو شهر را افزایش می‌دهد و سازمان‌های کوچکتر که علاقمند به سرمایه‌گذاری در ورزش هستند و فرصت بالقوه اسپانسرینگ محسوب می‌شوند با ورزش بسکتبال بیشتر آشنا خواهند شد. بالاتر از تمام موارد گفته شده، برگزاری این مسابقات باعث ایجاد شور و شعف اجتماعی در دو نقطه از کشور خواهد شد که میتوان آن را نمونه بارز مسئولیت اجتماعی ورزش نامید.
امیدواریم فدراسیون بسکتبال با کمک باشگاه‌های شهرداری گرگان و ذوب‌آهن اصفهان، این فرصت مناسبِ ایجاد شده برای توسعه بسکتبال را مغتنم شمرده و برای میزبانی شهرهای یاد شده، با کمک رایزنی‌های بین‌المللی و ایجاد زیرساخت‌های ماندگار و مناسب، نهایت تلاش خود را انجام دهد.

منبع عکسها :پیج اینستاگرام فدراسیون بسکتبال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا