24 ثانیه حرف حساببسکتبالتحلیل بسکتبال

لیگ حرفه‌ای برای اصفهان تمام شد..‌.!

گلنور؛ همان همیشگی / لئونارد؛ اولین سال بدون سکو

سجاد فرخی: مرحله پلی‌آف لیگ حرفه ای آقایان دیروز در حالی به اتمام رسید که نتایج آن برای اصفهان کاملا غیرقابل باور و همچنین غیرقابل دفاع بود.
لئونارد که از سه سال گذشته عادت کرده بود هرسال بر روی سکو بایستد، امسال و در حالی‌که در دور مقدماتی سرگروه شده بود در پلی‌آف نتوانست موفق ظاهر شود و حضور امید دادفرنیای با تجربه هم نتوانست از حذف این تیم جلوگیری نماید.


لئونارد با وجود کارنامه درخشان سالهای گذشته، امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای صعود به سوپرلیگ کرده بود که متاسفانه حواشی گریبانگیر این تیم شد و رویاهای این باشگاه نقش بر آب شد.
از سوی دیگر و برعکس لئونارد که دو فصل رنگارنگ را سپری کرده بود و در کمال ناباوری امسال اولین سال بدون مقام را تجربه نمود، باشگاه گلنور اصفهان در حالی امسال مطابق روال سالیان گذشته پا به لیگ دسته یک حرفه‌ای گذاشت، که اینبار سودای شکستن طلسم عدم نتیجه‌گیری در سر داشت و با تفاوت چشمگیری تیم خود را بست. این باشگاه با جذب دو گارد‌راس و یک بازیکن پست با تجربه و حرفه‌ای از سوپرلیگ و همچنین تغییرات گسترده در روی نیمکت، رویای حضور در جمع چهار تیم پایانی را در سر می‌پروراند تا به سال‌ها ناکامی خود پایان دهد.


اما نتایجی که دیروز رقم خورد، زنگ خطر را برای بسکتبال اصفهان به صدا درآورد. حذف دو نماینده‌ی استان اصفهان در مرحله پلی‌آف لیگ دسته یک حرفه‌ای، بدون هیچ دستاوردی، موضوعی‌ست که باید توسط هیئت جدید بسکتبال مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
در گام نخستِ تشکیل هر باشگاه حرفه‌ای، میبایست اهداف، چشم‌اندازها و استراتژی‌ها بصورت مدون و در دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت تبیین گردند. باشگاه لئونارد از سه سال پیش و از لیگ دسته دو کشور برنامه‌ریزی‌های خود را شروع کرد و با کسب سکو به لیگ بالاتر راه یافت. این باشگاه با مدیریت دانیال‌پور، اهداف مشخصی در سر داشت که می‌تواند ناشی از شناخت کافی رقبا در ورزش و صنعت باشد. با وجود حذف زودهنگام و غیرقابل پیش‌بینی تیم مردان این باشگاه از دسته یک حرفه‌ای، بانوان لئونارد قهرمانی لیگ دسته یک را برای این تیم به ارمغان آورده‌اند و تیم جوانان بانوان نیز مقام نایب قهرمانی لیگ جوانان را کسب کرده‌اند و میتوان کماکان این باشگاه را امیدوار به آینده نگه دارد.
از سوی دیگر باشگاه گلنور که سالیان است به واسطه‌ی علاقه‌ی مدیرعامل خود به بسکتبال در سطح استان و کشور در این رشته فعال است، نتوانسته در حد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده موفق ظاهر شود که شاید این امر مبین این موضوع باشد که در راس امور ورزشی این باشگاه، هدف‌گذاری مشخص و یا علمی صورت نگرفته است.


گام بعدی برای موفقیت در یک باشگاه ورزشی، چیدمان کادر فنی مطابق با اهداف و چشم‌اندازهای باشگاه است. باشگاه لئونارد امسال با حفظ سرمربی موفق سالیان گذشته‌ی خود، با تغییر در چیدمان مربیان، بر روی نیمکت خود فرهنگ یزدان‌پرست را نداشت و بجای آن از حضور بابک نظافت بهره میبرد. تغییری که شاید ظاهرا وزن نیمکت را افزایش می‌داد، ولی در عمل نشان داد که دو پادشاه در یک اقلیم نمیگنجند، همچنین از لحاظ بازیکن نیز میتوان گفت این باشگاه نسبت به فصل پیش تقویت شده بود. اما نکته‌ی مهم مدیریتی در تیم آقایان که نسبت به فصل گذشته به چشم می‌آمد، نبود یک مدیر تیم حرفه‌ای بود. سال گذشته این سمت بر دوش مسعود پناهی قرار داشت که بعنوان بزرگتر در کنار کادر فنی، حواشی و محیط پیرامون تیم را مدیریت نماید، دقیقا نقطه‌ی حساسی که امسال باعث عدم نتیجه‌گیری لئونارد شد.
باشگاه گلنور نیز که عادت کرده هرسال افراد جدیدی بر روی نیمکت خود ببیند باید متوجه این نکته باشد که شاید عدم نتیجه‌گیری این تیم در کشور بدلیل موارد داخلی باشد، نه کادر فنی. این باشگاه با پتانسیل بالا در داخل استان، در رده‌های پایه نیز موفقیت‌های زیاد، مداوم و چشمگیری نداشته و این نکته نیز می‌تواند دلیل دیگری بر اثبات ادعای فوق باشد. محمد امینی، مدیرعامل موفق گلنور، که یک مدیر نمونه و روشنفکر در صنعت محسوب میشود، در ورزش نتوانسته آنچه که کاشته را درو کند و از پتانسیل بالای باشگاه خود به نحو مطلوب استفاده نماید. شاید ایشان برای ادامه‌ی مسیر و قرار دادن باشگاه در مسیر موفقیت‌های صنعتی خود، بایستی نگاه دقیق‌تری داشته باشد و دریچه و زاویه‌ی دید خود به بسکتبال را اصلاح نماید.
در پایان ذکر این نکته واجب است که حضور هرچه بیشتر باشگاه‌ها و اسپانسرها در بسکتبال از نکات ضروری توسعه می‌باشد و هیئت جدید بسکتبال استان اصفهان بایستی یکی از اولویت‌های خود را ارایه راهکارهای مشاوره‌ای به باشگاه‌ها و تقویت هرچه بیشتر آنها قرار دهد. از سوی دیگر امیدواریم باشگاه‌ها نیز با دید باز به استقبال تغییر بروند و از اصلاح خود استقبال نمایند. نباید فراموش کنیم که هیچ تغییر، اصلاح و پیشرفتی بدون درد نخواهد بود، شجاعت مدیران در تحمل عوارض تغییر و همچنین پذیرش اشتباهات، می‌تواند گام موثری برای رشد بسکتبال باشد. البته ناگفته نماند که مدیریت این تغییرات کار سختی‌ست که با توجه به شناختی که از آقایان دانیال‌پور و امینی داریم، این امر میسر شدنی‌ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا