24 ثانیه حرف حساببسکتبال

پواتیه در هزاره سوم

شروین شلایی :
۱- ارجاعات تاریخی دو فایده عمده دارند نخست این‌که ملت‌ها و کشورها با دانستن و پژوهش پیرامون تاریخ خود از اشتباهاتشان درس گرفته و با عدم تکرار آن راه پیش رفت خود را هموارتر می‌کند، دو دیگر این‌که با برجسته نمودن پیروزی‌ها و نقاط روشن موجبات تفاخر، خودباوری و اعتمادبه‌نفس خود را فراهم می‌کنند.
۲-شکست مراکش در مقابل فرانسه یادآور شکست اعقاب آن‌ها در نبرد پواتیه در مقابل فرانک ها بود این شکست به‌معنای نقطه پایانی بر پیشروی اعراب در اروپا و بازگشتشان به اسپانیا و بسنده نمودن به فتح اندلس بود، طرفه اینجاست که شارل ماتل فرماندهی سپاه فرانسه که به‌تازگی انگلیسی‌ها را شکست داده واز مرزهای فرانسه دور کرده بود با شنیدن خبر پیشروی اعراب به فرماندهی عبدالرحمان الغاقی در مرزهای جنوبی فرانسه با سپاهیان و سایر دوک نشین ها و متحدانش به استقبال اعراب مهاجم رفت سربازان شارل و فاتحان اندلس در دشت پواتیه با یکدیگر درآویختند ودر سال ۷۳۲ میلادی پس‌از نبردی هشت روزه اعراب که به طمع حفظ غنایم فراوانی که از بدو ورود به خاک این کشور با خود همراه داشتند در پایداری در جبهه جنگ متزلزل می‌نمودند با وجود پیروزی‌های اولیه دچار اختلاف و آشوب گردیدند! دراین‌میان عبدالرحمان که سعی در کنترل سپاهیانش داشت بر اثر اصابت تیری به گردنش در میدان جنگ کشته شد و سپاه اعراب مضمحل گردید.

نبرد پواتیه یا بلاط الشهداء بدین لحاظ حائز اهمیت است که پیروزی فرانسویان موجب گردید تا مسیر فتوحات اعراب در اروپا متوقف گردد و این قاره از خطر سقوط کامل نجات یابد.
۳- شیرهای اطلس که با پرچم مراکش به بزرگ‌ترین میدان پیکارِفوتبال جهان قدم گذاردند پس‌از حذف نام بزرگان جهان خود را برای فتح اروپا از دروازه‌ی پاریس آماده می‌کردند، اما آنان نیز به سنت تاریخ همچون اجدادشان در مقابل فرانسویان شکست خوردند و دراوج متوقف گردیدند.
۴-این شکست اما به هیچ‌وجه باعث نخواهد شد تا ما دلدادگان فوتبال ارزش‌ها و قابلیت های تیم مراکش و غول کُشی های این تیم را از یاد ببریم چراکه همچنان و همیشه بقول پلاتینی اسطوره فوتبال فرانسه :تیم‌های بزرگ به‌خاطر فتح جامها ی مختلف مورد تحسین قرار می‌گیرند و تیم‌های کوچک به‌خاطر شکست تیم‌های بزرگ!

کوارتر آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا