18 تیر 1402بسکتبال

کوارتر آخر ۲۲۴ – صمد نیکخواه بهرامی

در برنامه ۲۲۴ ” کوارتر آخر” این هفته مسعود پناهی اصفهانی چه پرسید و صمد نیکخواه بهرامی چه پاسخ داد.                                                                                                                                            

صمد نیکخواه: نفس کار تیم ملی بسکتبال ایران نوین خوب است . نه فقط در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا این روش مطرح است. در تمرینات بسکتبال تعداد بازیکن، بیشتر از پانزده الی شانزده نفر بازخورد خوبی ندارد و مربی نمیتواند سازمان بندی خوبی داشته باشد و فشار روی بازیکنان کم میشود. مسئله مهمی که در ایران به آن توجه نمیکنیم چه در تیم ملی ایران نوین و چه تیمهای دیگر، نداشتن هدفی مشخص و بلند مدت است. اگر تیم ملی ایران نوین یا هر تیمی داریم که با آن آینده سازی کنیم ولی در سطح تیم ملی الف نیستند، ولی جای پیشرفت دارند باید به آنها زمینه دهیم تا در بازی  های بین المللی شرکت کنند، و دراین مسیر گزینه های وجود دارد مثل شرایط سنی و فیزیک، همه ی این مراحل باید طبق برنامه ی مشخص پیش رود.

آیا در صورت آسیب فیزیکی یا کم کاری بازیکن تیم ملی الف، میتوان به تیم ملی ایران نوین به عنوان ،تیم دوم وکمکی نگاه کرد؟                                                                                                                    

صمد: کمیته ملی المپیک نتیجه گراست.                                                                                                                     

اینکه هدف کمیته ملی المپیک چیست، مهم است که به نظر من کمیته ملی المپیک در مسابقات آسیایی بسیار نتیجه گرا است. تیم های آسیایی در بازی های المپیک بسیار مهم هستند و اگر رویکرد کمیته فقط مدال طلا باشد، نه فدراسیون بسکتبال و نه هیچ فدراسیون دیگری نمیتواند در این امر دخالت کند. شاید همینرویکرد دلیلی بر اعزام نشدن تیم ملی بانوان ایران هم بود.                                                                                                                                                                              

نظر صمد در رابطه با حذف قهرمان کشوری و قوانین جدید بسکتبال چیست؟                                    

وظیفه فدراسیون و آقای جواد داوری است، که انتقاد و نظراتی که ما میدهیم را گوش کنند، امکان دارد نکته هایی گفته شود که در جهت پیشرفت و بهتر شدن روند کارشان به کار آید.  مسئله ی لیگ برای جوانان و نوجوانان جذاب است و برگزاری آن کار درستی است. و این مسابقات در کشورهای دیگر نیز برگزار میشود. شاید این روند احتیاج به کار کارشناسی داشته باشد. به هر حال یکسری ایده ها و روشها را برای بهتر شدن میتوان از کشورهای دیگر که صاحب سبک هستند، کپی کرد، اما متناسب با محدودیت های خودمان باید آنها را سنجید و در برنامه ای هدفمند قرار داد و آن برنامه را متناسب با کشور خودمان پایه ریزی کنیم. زیرا با حذف مسابقات قهرمان کشوری تعدادی از بازیکنان شانس بازی کردن را از دست میدهند و از بازی محروم میشوند و باید تغییراتی ایجاد شود که آن بازیکنان هم بتوانند بازی کنند. وگرنه نفس برگزاری لیگ جوانان و نوجوانان بسیار عالی است. و باید با فکری منطقی، مسئله قهرمان کشوری را نیز بررسی کنند. در رابطه با قوانین جدید باید بگویم، بسکتبال رشته ی ساده ایست و نباید پیچیدش کنیم، بسکتبال را نمیشود محدود کرد. بعضی مواقع مربی باتوجه به برنامه ریزی که دارد قوانین خاصی را برای پیشرفت شوت بازیکن در زمان تمرین قرار میدهد، که متفاوت است. نفس بازی بسکتبال نباید حذف شود. جمله ای که برای من جالب است و از زبان آقای مشهور هم بیان کردم این است که، نباید یکسری قوانین جدید در بسکتبال و بازی اختراع کنیم. حداقل ما سی الی چهل کشور داریم که بسیار از ما جلوتر هستند. بهتر است فعلاً در این زمینه ها آنها را به عنوان الگو در نظر بگیریم و بعد از خود ابداع و اختراع کنیم و اینگونه است، که در آینده کشورهای دیگر هم از ما دنباله روی میکنند.

از هم پاشیدگی تیم صنعت پارسا مشهد با سابقه ی پنج سال حضور در میدان رقابتها                         

صمد: در استانها حمایت مالی نداریم. و متأسفانه این مسئله به فدراسیون مربوط نیست. در سی سال گذشته تیمهای به نامی بودند که به خاطر هزینه میدان رقابت ها را ترک کردهاند. مشهد، استان بسکتبال پرور بزرگی است، حضور این تیمها و جوانان است که خدمتی به جوانان کشور میکند، به امید اینکه دوباره تیم درخشان صنعت پارسا مشهد وارد میدان شود.

مربیان تیم ملی در مرحله ی پایانی مسابقات جوانان حضور نداشتند.                                                 

  صمد: زمانی که در تیم جوانان بازی میکردم، مربیهای تیم ملی جوانان کارشان تمام وقت بود. مثلاً آقای فتحی یا مربیهای                 خارجی تمام زندگیشان در آن مسیر فدا میکردند، که بهترین نتایج را هم گرفتند. در حال حاضر کادرهایی که در تیم ملی بزرگسالان و جوانان انتخاب میشود فقط میخواهند مربیها باشند، که اسمی داشته باشند و درکنارش قرار داد بهتری در باشگاهها یا با بازیکنان مستعد ارتباط داشته باشند که بتوانند برای باشگاه خودشان جذبشان کنند. اگر کادر تیم ملی جوانان در مسابقات حضور نداشتند یعنی هدفشان موفقیت تیم ملی جوانان نیست. زیرا کار زمان بری است و اگر کسی این وظیفه را قبول کند باید یکسری وظایف و کارها را انجام دهد. در گذشته اگر تیم آقای ارمغانی نتیجه نگرفت به خاطر  این بود که، وقتی که باید نگذاشتن و در کنار تیم حضور نداشتند.

صمد امسال در کنار مهرام است یا نه؟                                                                                                                 

زمان و شرایطش را ندارم. اگر در ایران بودم بیشتر میتوانستم ثمربخش باشم. مهرام خانه ی من بوده است. ولی هدایت کردن از راه دور سخت است. وکمکی باشد، از همین راه دور برای مهرام انجام میدهم.

مصاحبه : مسعود پناهی اصفهانی

برگرداننده : هانیه زال پور

کوارتر آخر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا