اخبار بسکتبال ایران

منصور هفت‌لنگ (شیبه)خانه بسکتبال ایراناخبار – خانه بسکتبال ایران


Warning: Undefined variable $author_details in /home/gitkdukq/public_html/wp-content/plugins/wp-user-profile-avatar/templates/wp-author-box-social-info.php on line 87

سایت خانه بسکتبال ایران؛

منصور هفت‌لَنگ (شیبه) بازیکن تیم ملی بسکتبال در دهه ۴۰ و عضو تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک تایلند.

از نیروهای سازنده بسکتبال با اوجگیری این ورزش در ایران است. برادران هفت‌لنگ (شیبه)، از خرمشهر، رویکردی تازه در جریان‌های متفاوت تاریخی بسکتبال بنیان نهادند و در تاریخ شفاهی بسکتبال ایران، نام آنان به همراه تعدادی از بسکتبالیست‌های وقت خرمشهر و آبادان مثل مجید توفیق، سروش نگهبان، اسد برومی، باقر خانچی و … با اثرگذاری‌های فراوان آمده است.

هفت‌لنگ (با توپ) در کنار سروش نگهبان بازیکنان تیم ملی در دهه ۴۰.

بسکتبال خرمشهر و آبادان در دو دوره تاریخی قبل و بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نشانه‌هایی از رشد و گسترش دارد. پیش از کودتا، #فریدون_اشتری، ملی‌پوش بسکتبال ایران در المپیک ۱۳۲۷ (۱۹۴۸ لندن)، در دولت مصدق و همراه با #مهدی_بازرگان در نهضت مقاومت ملی، به آبادان رفت و در پالایشگاه نفت مشغول به کار شد. ساعت خارج از کار فریدون اشتری در پالایشگاه با زیر نظر گرفتن جوانان آبادانی در تمرینات بسکتبال می‌گذشت.

بعد از کودتای سال ۳۲، حسین سرودی، از افسران نیروی هوایی و یکی دیگر از بازیکنان تیم ملی بسکتبال در المپیک سال ۱۳۲۷، فرمانده پایگاه هوایی دزفول شد اما به خرمشهر می‌رفت و به بازیکنان شهر تمرین می‌داد. سرودی در اوایٔل دهۀ ۴۰ ریٔیس فدراسیون بسکتبال شد.

در همین سال‌ها، تیم‌های خوزستانی که در سال‌های میانی دهۀ ۳۰، در بسکتبال ایران مطرح شده بودند، چهره‌های شاخصی را به تیم ملی بسکتبال معرفی کردند از جمله منصور هفت‌لنگ یا مجید توفیق که به همراه جلال امجد، مهدی نمازی‌زاده از اصفهان نخستین گروه بازیکنان شهرستانی در تیم ملی بودند.

منصور در شرکت نفت مشغول به کار شد و در بازی‌های قهرمانی استان و ایران بارها با پیراهن آبادان به میدان رفت.

پس از کودتا، آمریکایی‌ها علاوه بر توجه به اقتصاد نفتی ایران، در حوزه‌های فرهنگی – ورزشی ورود کردند مثل اعزام نفرات ان بی ای و تیم‌های مختلف آمریکایی یا تیم‌هایی که توسط مهندسان و کارکنان آمریکایی مقیم آبادان تشکیل می‌شد.

عکس تیم آمریکایی. منصور هفت لنگ ایستاده نفر اول از چپ.

ترکیب بازیکنان خرمشهری و آبادانی با تشکیل تیم واحد خوزستان، و راهیابی چهره‌هایی نظیر سروش نگهبان به تیم ملی بسکتبال با توجه به درخشش مجید توفیق یا عضویت اسد برومی در تیم ملی بسکتبال، منجر به بیشتر شناخته شدن استعدادهای خوزستانی در بسکتبال ایران شد. وی با تیم خوزستان در قهرمانی ایران سال ۱۳۴۵ بعد از شکست تیم تهران، با این خوزستان در رتبه نخست جای گرفت.

اثرگذاری منصور روی دیگر اعضای خانواده و جوانان خرمشهری آن زمان سبب شد تا بسکتبالیست‌های بسیاری مطرح شوند از جمله سلیم شیبه  برادر کوچکتر که روایت می‌کند توسط منصور به بسکتبال گرایش پیدا کرد و تا سطح بازی ملی در بازی‌های آسیایی تهران پیش رفت. منصور هفت‌لنگ در زمان حیات خود نام خانوادگی‌اش را به شیبه تغییر نداد و هفت‌لنگ باقی ماند.

تیم ملی بسکتبال در سال ۱۳۴۵. منصور هفت‌لنگ نفر اول نشسته از راست.

نوشته منصور هفت‌لنگ (شیبه) * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا