اخبار بسکتبال ایران

داریوش نبویخانه بسکتبال ایراناخبار – خانه بسکتبال ایران


Warning: Undefined variable $author_details in /home/gitkdukq/public_html/wp-content/plugins/wp-user-profile-avatar/templates/wp-author-box-social-info.php on line 87

سایت خانه بسکتبال ایران؛

داریوش نبوی مربی بسکتبال که در مرداد ۱۳۹۸ در ۷۵ سالگی درگذشت.
وی متولد ۱۳۲۳ بود.

مؤسس تیم بسکتبال ایران امروز.

عکس تیم بسکتبال ایران امروز

ایستاده از چپ:

زنده‌یاد داریوش نبوی (مربی)، رحمان صالحی (کاپیتان)، جمشید قاسمی، ناصر سلیمی، محمود بلندا، (؟)، مجید غمگسارنیا، زنده‌یاد جلال کازرونی و زنده‌یاد نصرالله معینی.

نشسته از چپ:

همایون مجیدیان، مسعود شهرام‌نژاد (ملا حاجی)، زنده‌یاد رضا کشاورز، فرزین غفوری و رئوف مشایخ.

ایران امروز در اواخر دهه ۴٠ توسط داریوش نبوى با حضور بازیکنان دبیرستانى پایه‌گذارى شد. وی سال‌ها مربی دانشگاهها از جمله دانشگاه تهران بود که در سال ۱۳۵۳ با این تیم قهرمان جام «سیمین شفیقی» کاپیتان فقید تیم ملی بسکتبال شد.

تیم دانشگاه تهران در همان سال
داریوش نبوی (مربی)، سهیلا روحانی، مهشید معیری، اما زرگریان، گالینا بدلی، فریده حقیقتی، شهلا روحانی (کاپیتان)، منیژه رصدی، سودابه علیخانی، منیژه حق‌مرادخان، فرزانه سادات فاضل، مهری سخندان، بتول سجادی و منیژه نوروزیان.

مربیانی مانند علی‌اکبر لطفی، هوسیک (آرارات)، جمشید شریعت‌نژاد، داریوش نبوی و … از اواخر دهۀ ۴۰ به بعد، تیم‌های دختران و پسران را هدایت می‌کردند.

داریوش نبوی در زمان ریاست پرویز مصباح‌زاده در فدراسیون بسکتبال (۱۳۵۵)، به همراه گروهی از مربیان روانۀ دوره مربیگری در ایتالیا شدند.

حسن ذوالفقاری و داریوش نبوی در ایتالیا

مصطفی نستار از نخستین شاگردان مرحوم داریوش نبوی می‌گوید:
«آشنایی خانواده من با داریوش خان از قبل از موقع به دنیا آمدنم بود چون ما همسایه بودیم. از دوران طفولیت، داریوش خان را می‌دیدم و بعد از گرایش به بسکتبال تا پایان دوران بازی زیر چتر حمایت داریوش خان بودم. ایشان اولین تیم باشگاهی که درست کرد تیم ایرانِ امروز در حوالی سال ۱۳۴۸ بود. بازیکنان دانشگاهی و دبیرستانی را در این تیم دور هم جمع کرده بود. ایرانِ امروز باشگاهی در خیابان بهارستان بود که فقط از اسم آن استفاده کردیم تا در مسابقات شرکت کنیم».

وی با تیم دانشجویان دختر بسکتبال سفری به ترکیه داشت و تیم ب ایران را نیز در اوایل دهه ۵۰ به جمهوری‌های شوروی برد.

نبوی در سال ۱۳۶۸ در تورنمنتی که به دعوت باشگاه مافس مجارستان برگزار شد سرمربی تیم ملی بسکتبال در این رقابت‌ها بود. وی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ برای بار دوم سرمربی تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های غرب آسیا شد.

داریوش نبوی سال‌ها هدایت تیم‌های تهران را در رقابت‌های قهرمانی کشور برعهده داشت و تیم «داریوش» را راه‌اندازی کرد. وی سرمربی تیم تهران در رقابت‌های اورال گریت روسیه در سال ۱۳۷۸ بود.

نبوی با تیم گسترش نیز اوائل دهه ۷۰، قهرمان باشگاههای تهران شد.

آخرین قهرمانی نبوی با تیم پیشکسوتان تهران ۱۶ تیر ۱۳۹۸ در رقابت‌های قهرمانی ایران در کرمانشاه به دست آمد.

جعفریان، مرحوم شکوری و طباطبایی رئیس وقت فدراسیون بسکتبال چند روز قبل از درگذشت نبوی.

نوشته داریوش نبوی * خانه بسکتبال ایران پایگاه تخصصی بسکتبال *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا