24 ثانیه حرف حساب

اتللو در سرزمین پارس

۱-اتللو یکی از شاهکارهای شکسپیر واز آثار برگزیده‌ ادبیات جهان است، ماجرای این اثر زیبای ادبی و دل‌انگیز که از روی آن صدها فیلم و نمایش به اکثر زبان‌های زنده دنیا ساخته‌شده است حول‌وحوش جنگ میان عثمانی و ایتالیا (جمهوری ونیز) بر سر جزیره قبرس می‌گذرد! در این داستان جمهوری ونیز سرانجام پس‌از نبردی طاقت‌فرسا به مدد سپهسالار شایسته خود اُتللو  جزیره قبرس را  به تصرف خود درمی آورد.

۲-چندی است که به‌نظر می‌رسد لیگ‌های برتر باشگاه‌های کشور اعم از فوتبال و بسکتبال جولانگاه تاخت‌وتاز بازیکنان خارجی گشته است از ۲ دهه پیش تاکنون صدها بازیکن خارجی از کشورهای عراق و سوریه ازبکستان کویت ژاپن کره جنوبی گرفته تا تیمور شرقی و افغانستان بله افغانستان( فیصل شایسته ،پیکان  ۲۰۱۷ )در آسیا و  از بوسنی و صربستان گرفته تا آلمان و هلند و فرانسه از اروپا تا کشورهایی مانند برزیل آرژانتین اروگوئه و… از امریکای لاتین و کشورهایی همچون نیجریه سنگال وغنا وساحل عاج از قاره سیا به سوی باشگاههای ایرانی گسیل شدند شاید باورتان نشود که از کشوری به نام کورا سائو!!! که جزیره‌ای است کوچک در جوار کشور ونزوئلا  نیز  بازیکن داشته‌ایم( سندلی سیدنی بیو، فجر سپاسی شیراز ۲۰۱۲)

۳- شاید بتوان به‌جرات گفت در هیچکدام از ادوار لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور همانند فصل پیش بازیکنان خارجی در تغییر نتایج مؤثر نبودند؛ تیم ریشه دار ذوب‌آهن  قهرمان بلامنازع دهه های هفتاد و هشتاد که بدون بازیکن خارجی و با شایستگی به مرحله فینال لیگ رسیده بود در ۵ مسابقه نهایی نتیجه را به تیم ارزشمند شهرداری گرگان واگذار نمود و البته قهرمان چالش‌ فینال کسی نبود بجز پری پتی بازیکن سیه‌چرده آمریکایی که در هر بازی ۳۰ تا ۴۰ امتیاز برای شهرداری کسب نمود تا گرگانی ها در فصلی که گذشت نیز جام قهرمانی را به قلعه عقاب‌ها ببرند.

۴- نقطه عطف داستان یا نمایشنامه اتللو این است که وی به‌عنوان محور همه فرازها و فرودهایی قصه و عامل برتری ونیزی ها بر عثمانی به‌لحاظ قومی و نژادی مغربی(مراکش) است و همه پیروزی‌ها و شکست‌ها و اشک‌ها و لبخندها در این شاهکار ادبی به این جوان سیاه‌پوست آفریقایی‌تبار ختم می‌شود.

۵-بودن یا نبودن بازیکنان خارجی در لیگ‌های حرفه‌ای کشورمان مخالفان و موافقانی دارد؛ از سویی عده‌ای معتقدند که چنانچه پرچم فتوحات لیگ های باشگاهی همچنان در دست خارجی‌ها باشد تیم‌ها و باشگاه‌هایی که با هزاران مرارت و با ایجاد آکادمی صدها جوان را برای رسیدن به تیم‌های بزرگسال تربیت می‌کنند مغبون می‌شوند و بازیکنان ایرانی نیز وقتی خارجی‌ها را دایر مدار سرنوشت مسابقات می‌بینند دلیلی برای تلاش بیشتر نمی‌یابند و درنتیجه پدیده ی  بازیکن خارجی آتشی است در خرمن استعدادها ی جوان و خوش آتیه‌ای که سرمایه‌های اصلی ورزش در کشوری با شرایط کشور ما هستند! از سوی دیگر موافقان با حضور بازیکنان خارجی معتقدند که این روضه را باید برای تیم‌های ملی خواند و داستان لیگ‌های برتر و حرفه‌ای در سراسر جهان برهمین منوال است و در لیگ حرفه‌ای اعم از فوتبال و بسکتبال و والیبال و غیره هدف اصلی کسب نتیجه است و کسب عنوان قهرمانی و سقوط نکردن یک تیم به مرحله پایین‌تر عین صرفه‌جویی و جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه است! و رسیدن به این هدف باوجود بازیکنان خارجی روال عادی و عرفی بین‌المللی در لیگ‌های حرفه‌ای جهان است.

۶- اُتللو مانند بسیاری از شاهکارهای ادبی جهان پایانی تراژیک دارد و سپهسالار مغربی سرانجام در آتش حسرت دشمنان دوست‌نما و دوستان نادان می‌سوزد و تباه می‌گردد! امیدوارم که در فصل  ورزشیِ پیش رو به گونه‌ای که به قول عوام نه سیخ بسوزد و نه کباب ورزش این مرزوبوم بتواند با تلفیق نیروهای بومی و استعدادهای جوان باتجربه و تکنیک بازیکنان خارجی، توانمندی داخلی را با تجربیات روز دنیا گره بزند و بهترین نتایج را رقم بزند.

شروین شلائی

کارشناس ورزش و فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا